645 Views

Absolut kreativt!

September 11, 2017
Absolut kreativt!
Skrevet av:

administrator

ABSOLUT har lange tradisjoner med å samarbeide med innovative og banebrytende kunstnere. Den franske multi-kunstneren og musikeren Woodkid, den amerikanske artisten innen digital media Aaron Koblin, den franske Haute Couture designer Yiqing Yin, og den brasilianske novelleforfatteren Rafael Grampá. Dette samarbeidet er en del av selskapets nye, globale profil under slagordet: «Transform Today». Dette samarbeidet har som mål å finne den kreative delen i oss alle, og å inspirere til en kunstnerisk forvandling rundt om i verden. Vi tok en prat med mannen som satt i gang det hele.

Spørsmålene er besvart av Jonas Tåhlin, VP Global Marketing, The Absolut Company.

– Det nye slagordet «Transform Today» henvender seg til en ny generasjon som går sin egen vei. Kan du fortelle mer om de kunstnerne du valgte og hvorfor?

En av de viktigste kriteriene vi hadde da vi søkte etter våre kunstnere var at de trengte å være transformative både i deres personlige vekst som kunstnere, men også i det arbeidet de gjør.

Vi utforsket cirka 600 utrolige talentfulle kunstnere, men da vi hadde gjennomgått alle, så visste vi at de fire utvalgte var de som best formidlet budskapet om «Transform Today». Hver kunstner har en unik bakgrunn som har ledet dem til å nærme seg sitt medium uten å vurdere grenser, slik at de kan revurdere hva som var mulig. Dette er akkurat det budskapet kampanjen ønsker å uttrykke – fremtiden er for deg å skape.

– Kunstnere er som regel ganske motstandsdyktige mot kommersielle produkter. Absolut er definitivt akkurat det. Hvordan fikk kunstnerne reagerer når du først introduserte ideen? Og visste du trenger å overbevise dem?

Absolut har en svært lang historie med å jobbe med kunstnere. Det startet med Andy Warhol i 1985. Siden da har vi kontinuerlig samarbeidet med artister på en rekke ulike måter, og mange av kunstverkene er plassert i vår samling, som teller nå over 800 kunstverk.

På grunn av dette er ikke Absolut ansett som en hvilken som helst kommersiell produktsponsor – vi er anerkjent for vårt ekte forhold til kunst. Når man rekker ut til de artistene vi samarbeider med, inviterer vi dem til stille seg i de samme rekkene som Warhol, Damien Hirst, Keith Harring, og mange flere blant Absoluts samarbeidspartnere.

– Det nye slagordet handler om «føl deg fri til å gjøre hva du vil», ikke sant? Tillot du kunstnerne til å være helt frie, eller jobbet dere sammen innenfor visse begrensninger eller rammer?

«Transform Today» handler om å erkjenne at fremtiden ikke er forhåndsbestemt, og at du har en makt til å ta kontroll over livet ditt. I arbeidet med kunstnernes profilfilmer ønsket vi å få et ærlig innsyn i deres prosess og i hva som inspirerer dem, for så å bruke det budskapet til å inspirere andre.

Grunnen til at vi valgte disse kunstnerne var at vi visste at deres tilnærming passer perfekt til kampanjens ethos. Dermed var vi sikre på at deres egne ord ville være den riktige måten å formidle budskapet vårt til vår målgruppe; folk som er inspirert av våre kunstnere.

– Det handler om merkevarebygging i disse dager, og Absolut er trolig ikke noe unntak. Hvordan ville du like denne kunstprosjekt å påvirke merkevaren Absolut?

Som nevnt før, i nesten 30 år har Absolut jobbet tett med hundrevis av kunstnere. Denne kampanjen representerer kun den siste måten vi samarbeider med kunstnere på. I dette tilfellet ønsket vi å se på de verdiene som ligger bak den kreative prosessen, og å tilby denne inspirasjonen videre til våre målgrupper.

 

På denne måten viderefører «Transform Today» Absoluts arv som en kunstnerisk merkevare. Vi ganske bokstavelig talt fremmer den kreative prosessen. Den demonstrerer vår lidenskap for kraften i kunstnerisk transformasjon.

– Absolut har flere ganger samarbeidet med motedesignere og andre designere i utviklingen av ny produktdesign. Vil du fortsette dette samarbeidet med flere artister i nær fremtid? Eller har du andre planer innenfor andre områder?

Vi vurderer ikke eventuelle uanmeldte prosjekter, men siden vår merkevare har innovasjon og risikotaking som en del av vårt DNA, er vi alltid på utkikk etter nye måter å presse grensene innenfor det kreative fellesskapet. Man må bare vente og se hva som kommer!

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy