2047 Views

Ribera del Duero

September 11, 2017
Ribera del Duero
Skrevet av:

administrator

Noen få timers biltur fra Madrid, og man kommer inn i appelasjonen som heter Ribera del Duero. Appelasjonen grenser til velkjente Rioja, og temperanillodruen er et viktig fellestrekk, men kalles tinto fino. Ribera er også kjent for druesortene malvasia, garnacha, viura, callagrana og graciela. Først og fremst dyrkes det rødvin, men det er også flere gode hvite å få tak i.

Landskapet er flatt, har bølgende terreng, og ligger på høyder fra 750 til 900 moh. Jordsmonnet varierer mellom  tertiære lag av silt- og leirholdig sandholdig jord, og forvitringsjord av kalkstein.

Ribera del Dueor har et middelhavsklima, med tørre somre hvor temperaturen  kan overskride 40 °C, og vintertemperaturen kan være helt ned i  -15 °C. Området er solrikt og har lite nedbør.  Kun 400-500 med mer regn og nesten 2 400 soltimer årlig.

For å få et inntrykk av Ribera del Duero, tok vi turen innom Marques de Valparaiso som er et lite vinhus under produsenten Paternina. Produsenten er kanskje mest kjent i Norge for vinen Banda Azul i Rioja. Valparaiso har 40ha vinmarker og produserer 180 000 liter vin, som gir en avkastning på ca 4000 hektoliter. Dette er en god del lavere enn gjennomsnittet på 6000 hektoliter innenfor appelasjonen. I Ribera del Duero bruker de betegnelsen Crianza og Reserva som i Rioja, men også andre betegnelser som den enklere Roble, som faktisk ble lansert på Vinmonopolet i september i år. Crianza i Ribera del Duero er ikke samme som i Rioja. Crianza er minimum 1 år på fat og 2 år på flaske. Valparaiso ble etablert så sent som i år 2000, men produserer allerede flere interessante viner med stort potensiale.

Får å få vite mer, tok vi en prat med produsenten Paternina, og Luis Miguel Soler, regionsdirektør for Europa.

 

– Paternina er et rimelig stort selskap. Hvordan er deres markedsposisjon i Spania og på eksportmarkedet?

Paternina er en av de ti største Riojaprodusentene i volum. Vi har en veldig sterk tilstedeværelse i Spania, spesielt med vårt Banda Azul crianza merke. Dette året fyller vi 100 år som merkevare. Både Paternina og Banda Azul er velkjente navn i Spania. Men vi er også svært godt kjent utenfor Spania. Vi eksporterer 50 % av vår produksjon, mens den andre halvparten blir solgt i det spanske hjemmemarkedet. Enhver erfaren reisende vil fortelle deg om vår tilstedeværelse i utlandet, og vi kan stolt skryte av å være til stede i Duty Free-kanalen på mer enn 100 flyplasser i over 40 land verden rundt .

– Dere har en miljøpolitisk filosofi i selskapet. Fortell meg om det, og hvordan ser du på klassifisert økologisk og biodynamisk produksjon?

Vi har et ønske om å være så miljøvennlig som mulig. I den sammenheng, har vi fått på plass flere tiltak for å minimere vår påvirkning på miljøet . Den første er å være i samsvar med ISO 14000 Quality Control sertifisering, som omhandler nettopp miljøtiltak . Vi består revisjoner årlig med glans.

Et annet tiltak var å sette opp et restvannbehandlingsanlegg på vår hovedvingård i Haro. Vann som brukes i våre produksjonsprosesserer behandlet på dette anlegget før retur til vassdrag, for å sikre at det er rent og for å unngå enhver mulig forurensning av vannet, forårsaket av våre produksjonsprosesser.

Vi dedikerte også en av våre merkevarer, Banda Verde, til produksjon av fullt sertifisert økologisk Riojavin. Men foreløpig har vi ikke besluttet å gå skrittet ut med biodynamiske dyrking, fordi størrelsen og omfanget av vår virksomhet gjør dette nesten umulig å håndtere, og vi er ikke helt overbevist om fordelen av biodynamisk produksjon versus økologisk produksjon.

I alle fall, som en helhet,  skal våre produksjonsprosesser, både i felt og i vingården, gripe inn  så lite som mulig i de naturlige prosessene som utgjør vår produksjonsaktivitet.

– Mange produsenter kjøper mye druer for å møte etterspørsel etter et produkt. Planlegger dere å kjøpe jord for å utvide eller kjøpe druer? Og hvordan foretar dere kvalitetskontroll, ikke bare av druene, men av vinmarkene også?

En vingård på størrelse med Paternina gjør at vi trenger å kjøpe druer fra lokale dyrkere, til tross for at vi eier 117 hektar selv. Men vi er veldig klare overfor lokale dyrkere om hva vi forventer av dem i form av kvalitet, og veldig rettferdig i vår kontakt med dem i forhold til hvor mye vi betaler for deres produkter.

Ved innhøstingen, blir noen druer brakt til oss og testet på stedet og veiet. Hvis druene måler opp til de standarder vi har satt, vil de bli akseptert og betalt på gjennomsnittlig børskurs for Riojadruer satt under innhøstingen. Hvis de ikke måler seg med våre standarder, blir de avvist på stedet, uavhengig av prisen som tilby , og dyrkeren må finne et annet sted å selge druene.

De bøndene som er under kontrakt eller har muntlig avtale om å bringe sine druer til oss, får jevnlig besøk av våre feltarbeidere som sjekker fremdriften for sine vingårder, spesielt rundt innhøstingen. Vinbøndene følger som oftest våre råd, for å sikre at kvaliteten vi får fra dem er hva vi forventer. Dette er spesielt interessant for de som produserer over gjennomsnittet kvalitet på sine druer, ettersom de vil få betalt mer enn gjennomsnittlige standard Riojapriser.

– Spesielt Rioja har hatt en nedgang i salget til Norge de siste årene på grunn av folk som ønsker mindre eik og mer frukt. Men nå ser vi flere og flere vinprodusenter som velger å ikke gjøre sin vin for eikete. Betyr dette at den trenden vi ser i Norge også gjelde for andre land? Og hvordan forholder du deg til dette?

Det er sant at vi har hatt en utvikling de siste årene til mer frukt, mindre eik, og Norge er ikke annerledes i så måte. Dette har også ført til at produsentene samlet, og absolutt i Paternina, har tonet ned tilstedeværelse av eik i våre viner. Men når det er sagt, må vi huske på at Rioja-viner må ligge minimum 12 måneder på eikefat, og lenger når det gjelder Reserva og Gran Reserva. Dette er en del av Rioja sin produksjonsprosess, og en vesentlig del av områdets behov.

Vi ønsker å lage viner som er tydelig Rioja-stil-viner. Men vi ønsker å oppdatere stilen til våre viner, slik at de ikke er gammeldagse, og møte dagens behov i så stor grad som mulig. Og i Paternina sitt tilfelle, vil vi også utvikle alternative vinområder i tillegg til vårt klassiske Rioja utvalg, som for eksempel Clisos serien, for å imøtekomme de forbrukere som foretrekker en mer moderne Riojastil. Vi mener at forbrukeren er konge, så vi tilbyr ham et utvalg av klassiske og moderne riojastiler, men alltid med stor respekt for den stilen vi tror Rioja terroir bør tilby, og som skiller oss fra andre produksjonsområder rundt om i verden.

– Det er så mange vinproduserende land og så mye vin å velge mellom . Bør vi drikke spansk vin ? Og hvorfor Rioja eller Ribera del Duero ?

Man bør drikke hva man mener tilfredsstiller ens behov. Dette kan være smak, penger, mattilpasning osv. Her, Spania som helhet, og i særdeleshet Rioja og Ribera del Duero, gir enestående muligheter for alle de faktorene.

Våre viner tilfredsstiller det meste av behov. Vi er et privilegert land for dyrking av vinstokker. Spania er verdens største produsent i form av vingårdareal, men bare den tredje i volum produsert. Dette betyr at våre avlinger er lavere (avkastning), og dermed er vår druekonsentrasjon høyere enn våre hovedkonkurrenter i andre land.

Klimaet bidrar til kvalitet i vinproduksjon, og i Spania har vi på den ene siden mange soltimer å modne frukten på, og kjøligere kvelder på grunn av både våre breddegrader og de ​​høytliggende områdene, spesielt Rioja og Ribera del Duero. De ligger på et stort platå med en gjennomsnittlig høyde over 600 meter, noe som sikrer en avkjølende effekt om natten, bedre surhet og fenoliske strukturer i våre viner.

Og Spania tilbyr god valuta for pengene, slik at forbrukeren tjener på det når han velger en spansk vin. Og Rioja og Ribera del Duero tilbyr helt konsistent kvalitet som gjør dem til et troverdig valg for forbrukeren. Og stor allsidighet med mat. Våre viner har historisk sett vært laget for å nytes med en stor variasjon av matretter. Du trenger bare å se på tapas, med en eklektisk rekke forskjellige ingredienser, og hvordan de alle kan nytes med våre Riojaviner.

– Opprinnelig ble vin laget for mat. Men i moderne tid, er det ganske vanlig å drikke vin bare for vin og smak. Men nå ser vi at ungdommen i Sør-Europa drikker brennevin og øl når de går ut , og spesielt i vinproduserende land. Hvordan kan du relatere til denne generasjonen som også drikker vin uten mat ? Vil vi se mer BagInBox i markedet?

Hvis vi fokuserer på sunne forbruksvaner, deretter vin og mat matching, er det der vi skal ha fokus. Det er åpenbare fordeler i dette, med mer nytelse i kombinasjon mat og vin. Og det er flere fordelaktige sider ved å drikke vin versus brennevin. Alkoholnivået er betydelig lavere, og vin som tilbyr sterke antioksidanter som tanniner eller andre polyfenoler, samt resveratrol som hjelper våre celler i kroppen til å leve lenger. Vin er sunnere å drikke.

Yngre generasjoner drikker uten mat, og med fokus på større volum som passer til overstadig drikking, er det noe vi bør prøve å rette opp så mye som mulig,  av hensyn til ansvarlige drikkevaner og folkehelse for øvrig.

Mat konsumert sammen med vin minimerer effekten av alkohol effektivt, og er en sunnere måte for å konsumere vin på. Jeg er selv ikke i favør av store mengder. Man bør heller lære opp ungdommer slik at de kan drikke ansvarlig, og dette bør være en del av vår plikt i vår bransje, og noe vi bør investere midler i.

– Snart vil vi være i 2014 . Har du noen spennende planer for det nye året?

Vi har alltid nyheter å vise våre kunder og det genererer en viss spenning. Legg til denne spesielle årgangen 2009, som er Banda Azul hundreårs-vintage, og vi vil sikkert ha spenning nok fremover. Vi har satt opp et nytt nettsted, www.100planes.es der vi foreslår for våre kunder forskjellige ting å gjøre og steder å gå relatert til vår vin. Så ingen skal ha det kjedelig hvis de tar Banda Azul sitt råd på dette nettstedet.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy